lauantai 24. lokakuuta 2015

Laajaa, monialaista, eheää, ilmömäistä oppimista

Perniön lukion Yrittäjyys tutuksi - kurssin opiskelijat ja Tartu Ideaan innovaattorit
Terveisiä OPS työstä! Niin voi sanoa kahden peräkkäisen koulutuspäivän jälkeen. Perjantaina YES -keskuksen koordinoima Laaja-alaisen osaamisen taidot koulutus Tapu Niemisen johdolla. Päivään osallistui joukko perusasteen opettajia. Tapun energisyys sai meidät hereille ja miettimään, mistä uudessa OPS16 on todella kyse. Tarkastelimme OPS muutosta lähinnä työyhteisön eli oppivan yhteisön näkökulmasta. Tärkeää on Tapun mielestä miettiä, missä ollaan nyt, mistä halutaan pois ja mitä kohti halutaan mennä. Sitten vain pitää miettiä, mitä pitäisi tehdä ja erityisesti miten uusi pedagogiikka toteutetaan. Oppimiskäsitys on muuttunut siten, että oppija on aktiivinen toimija, joka oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että muiden kanssa. Myönteiset tunnekokemukset ja vuorovaikutuksellisuus mahdollistavat oppimisprosessin, jonka aikana opettajan kannustava ohjaus on tärkeää.

Uusi OPS sisältää seitsemän laaja-alaista oppimiskokonaisuutta; ajattelu ja oppiminen, itsestä huolehtimisen taidot, kulttuurinen vuorovaikutus, monilukutaito, tieto - ja viestintäteknologinen osaaminen, työelämä ja yrittäjyys sekä osallistuminen ja vaikuttaminen. Kuten Tapu sanoi nämä kokonaisuudet olisi ehkä voitu tiivistää, mutta yhtä kaikki. Näitä me toteutamme eri oppiaineissa, monialaisesti yhdessä tiimeissä eri opettajien kanssa sekä ilmömäistä, tutkivaa pedagogiikkaa käyttäen.

Mutos vaatii Tapun luennon mukaan yritteliästä työkulttuuria, jossa ilmapiiri on myönteinen ja kannustaa riskinottoon. Ilman itsensä (sekä opettajien että oppijoiden) hyvää johtamista ei onnistuta muutoksessa.

Oma vahvuusalueeni on L6 eli Yrittäjyys ja työelämätaidot. Kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä, että kaikkea laajaa osaamista tarvitaan. Toisaalta yrittäjyyskasvatus on monipuolisten taitojen opettelua, itsetuntemusta vahvistavaa, jatkuvaa vuorovaikutuksellisuutta, erilaisten TVT välineiden käyttöä omien tavoitteiden saavuttamiseksi sekä luokkahuoneista ulos rynnistämistä. Ihan kuten  tänään videolla se vesopäivän kissa, joka ikävystyneenä halusi elää ainakin hetken koiran elämää :)

Tällä viikolla laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia on toteutettu seuraavissa asioissa: Sirkkulan 4H kerho käynnistyy marraskuussa; mainokset tehtiin, pojat kävivät neuvotteluja Sirkkulan opettajan sekä Janina Mäkisen kanssa. Kasperi, Pete ja Vesa saivat tänään kehuterveiset Sirkkulan opelta.
Perniön aseman 4H kerho alkaa aseman päiväkerhon tiloissa. Monia ongemia on ratkaistu eikä vastoinkäymisistä tässä tiimissä ole lannistuttu. Nyt vain vielä markkinointi kuntoon! Hyvä Allis, Miko ja Iida! Kirkonkylän koululle perjantaisin käynnistyy Felician, Kiian, Juuson ja Unton 4H yritys. Onnea matkaan :)

Minulta kysyttiin tänään tuskastuneena, että miten ihmeessä muka 1-2 luokkalaisille voi opettaa yrittäjyyttä tai omien sanojeni mukaan yrittäjyyskasvatusta. Minusta olennaista on ymmärtää, mitä yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan kussakin ikävaiheessa. Onneksi pian rakentuu Salon yrittäjyyskasvatuksen strategia, jossa myös käytännön ohjeet kunkin ikävaiheen opettamiseen. Myös YES-keskuksen valmiit mallit odottavat ottajiaan eli opettajia.

Tässä blogipäivityksessä olen käyttänyt lähteenä Villinikkareiden ja Tapu Niemisen luentomateriaalia. Kiitos Tapu ja Johanna !

Sirkkulassa, Perniön asemalla ja Kirkonkylän koululla käynnistyvät 4H kerhot. SY oppilaat toimivat laajasti :)




0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu